foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

ROZWÓJ FUNKCJI SŁUCHOWYCH

 

Rozwój funkcji słuchowych w poszczególnych okresach rozwoju dziecka:

 

2-4 latek

W drugim roku życia prawidłowo rozwijające się dziecko osiąga rzeczywisty próg słyszenia to znaczy, że jest w stanie zareagować na najcichszy dźwięk jaki słyszy

  • dziecko ma świadomość- czy jest dźwięk, czy go nie ma
  • identyfikuje i różnicuje nowe wyrażenia dźwiękonaśladowcze, słowa oraz melodie i słowa piosenki,
  • uczy się słuchania i rozumienia słów czy też tekstów wypowiadanych czy odczytywanych przez nauczyciela dla całej grupy, a nie jak dotychczas indywidualnie do dziecka
  • rozumie proste wypowiedzi, dostrzega i różnicuje elementy prozodyczne mowy
  • określa kierunek, z którego dochodzi dźwięk,
  • identyfikuje dźwięki pochodzące z najbliższego otoczenia, rozpoznaje, naśladuje głosy zwierząt i ptaków, pojazdów łączy obrazki z prezentowanym dźwiękiem.
  • rozpoznaje głosy wydawane przez przedmioty np. zegar, przedzieranie papieru, kapanie wody z kranu, mieszanie łyżeczką w szklance, itp.
  • czas trwania sygnału akustycznego (długo-krótko)
  • ilość nadawanych sygnałów dźwiękowych, (pojedyncze-kilka) tempo nadawanego sygnału (szybko-wolno),
  • natężenie dźwięku ( głośno – cicho), częstotliwość ( wysoko- nisko),
  • rozpoznaje melodie znanych piosenek;
  • odtwarza grę na instrumentach perkusyjnych, np.: dwa razy bębenek, jeden raz grzechotka,
  • wyklaskuje prosty rytm,
  • umie odszukać i nazwać przedmioty wydające dźwięki, podejmuje próby dzielenia słów na sylaby,
  • wymienia słowa rozpoczynające się daną sylabą,
  • uzupełnia brakujące rymy. Lata mucha koło ... (ucha), Lata osa koło ... (nosa) Mały kotek wszedł na ... (płotek)
  • odnajduje obrazki, których nazwy tworzą rymy.
  • potrafi wybrać spośród kilku przedmiotów 2 wydające taki sam dźwięk,
  • określa długości słów- posłuchaj i powiedz, które słowo jest długie, a które krótkie
  • łączy w całość usłyszane kolejno sylaby np., ma-ma, so- wa , ko-ty, lo- dy, la-sy,sa-ła-ta
  • kończy słowa dwusylabowe( trzysylabowe) w oparciu o obrazki, np. bu-ty, bu-zia, bu-rak itp. I następnie bez obrazków
  • liczy usłyszane sylaby
  • dziecko rozpoznaje głosy kolegów z grupy
  • odtwarza rytm na podstawie podanych przez nauczyciela schematów  (rysunkowych lub klockowych),
  • powtarza sylaby wg ustalonej kolejności np. bla-ble, za-pe , ku-gu itp.
  • przelicza usłyszane dźwięki i odwzorowuje ich liczebność za pomocą drobnych przedmiotów: patyczków, klocków, kredek, itp.,
  • wypowiada rytmiczne treści krótkich wierszyków np. z wyklaskiwaniem.
  • wymyśla rymujące się wyrazy, np. słoń – koń, miasto – ciasto, wanna – panna itp.
  • ćwiczy uwagę i pamięć sekwencyjną („Najpierw do woreczka wchodzi krowa, potem pies, a na końcu kot”) podczas wymieniania po kolei przedmiotów dziecko ich nie widzi tylko słucha

 

5-6-7 latek: 

  • powtarza prezentowane rytmy,
  • odtwarza rytmy według podanego wzoru graficznego,
  • tworzy schematy graficzne do prezentowanych rytmów,
  • dokonuje syntezy sylabowej wyrazów długich,
  • potrafi określić jakie słowo było powiedziane dwa razy; dziecko ma za zadanie wymienić słowo, które usłyszało dwa razy (np. okno, oko, drzwi, okno),
  • zabawa „szukamy sylaby” –nauczyciel wymawia ciąg różnych sylab, dziecko np. klaszcze gdy usłyszy poszukiwaną,
  • dokonuje podziału zdania na wyrazy, porównuje długość zdań, przelicza liczbę wyrazów w zdaniu,
  • dzieli słowa na sylaby, przelicza sylaby i porównuje długość słów, wskazuje przedmioty zawierające w swojej nazwie określoną liczbę sylab,
  • samodzielnie dokonuje podziału na głoski- sylab zamkniętych (am, ek, is),
  • wyodrębnia głoski w słowach – rozpoznaje i nazywa głoski w nagłosie (na początku), wygłosie (na końcu) oraz najpóźniej w środku wyrazów o prostej budowie fonetycznej, ( najpierw przedłużane samogłoski, f, w, s, sz z, ż ż, ch),
  • wymawia określona sylabę w słowie np. parasol, jaka jest trzecia sylaba? – sol,
  • potrafi bawić się w zabawę, w ciąg słów - jedno słowo zaczyna się na ostatnią głoską poprzedniego,
  • określa słowa, które zaczynają i kończą się tym samy samym dźwiękiem,
  • różnicuje słowa podobnie brzmiące. Dziecko pokazuje obrazki po usłyszeniu ich nazw, np. domek – Tomek, półka – bułka, bary – pary, bąk – pąk, dam – tam, gapa – kapa, fala – Wala, sen – sień, żal – szal, bal – pal, data – tata,
  • rozpoznaje i wyodrębniania określoną głoskę (samogłosek i spółgłosek) w różnych miejscach w słowie,
  • syntezuje słyszane głoski wypowiadane przez s-o-k- jakie słowo słyszysz?
  • zapamiętuje ciąg słów,
  • różnicuje głoski opozycyjne ( s-sz, z-ż, c-cz, dz-dż), dźwięczne – bezdźwięczne(w-f, b-p, z-s d-t, ż-sz, dz-c, g-k, itp.)twarde- miękkie (p, b, f, w, s, z, c, ch, dz, n, m, l, ł, k, g, t, d, sz, ż, cz, dż, r- p', b', f' w', ś, ź, ć, ch', dź, m',n', l', j, k', g',),
  • wyszukuje i wymyśla słowa zaczynających się na daną głoskę,
  • dobiera pary obrazków, których nazwy rozpoczynają się taką samą głoską. Dziecko podaje pierwszą głoskę nazwy obrazka i wyszukuje obrazek, którego nazwa rozpoczyna się taką samą głoską, np. pas, parasol,
  • szuka ukrytych słów w innych dłuższych słowach np. ser-ce, gra-bie,
  • potrafi wyodrębnić wyrazy różniące się jedną głoską, np. dom – tom, masa – kasa, noc – nos,
  • dokonuje pełnej analizy i syntezy sylabowej i głoskowej,
  • prawidłowo różnicuje głoski w zasobie fonetycznym.

 

Objawy zaburzeń percepcji słuchowej występujące u dzieci w wieku przedszkolnym:

  • trudności w rozumieniu trudniejszych instrukcji i poleceń słownych,
  • trudności w zapamiętywaniu, powtarzaniu trudnych wyrazów i dłuższych zdań,
  • ubogi zasób słów, występowanie agramatyzmów,
  • występowanie trudności w tworzeniu zdań i dłuższych wypowiedzi,
  • trudności w zapamiętywaniu ciągów słownych,
  • opóźniony rozwój mowy,
  • występowanie wad wymowy,
  • trudności i nieprawidłowości w różnicowaniu dźwięków mowy,
  • problemy podczas dokonywania analizy sylabowej i głoskowej wyrazów,
  • trudności w syntetyzowaniu sylab i głosek w wyrazie,
  • specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, pojawiające się na dalszych etapach kształcenia.

 

Jeżeli u dziecka 6-7 letniego w dalszym ciągu występują nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania analizatora słuchowego jest ryzyko wystąpienia dysleksji

Copyright 2020  Przedszkole Samorządowe Nr 3 w Białej Podlaskiej

 

 Designed by www.diablodesign.eu.