1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7

Gimnastyka języka dla smyka

  

Adresy i telefony placówek

 

 

Logopeda

 

  1. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA

UL. WARYŃSKIEGO 3

21 – 500 BIAŁA PODLASKA

TEL. 83 341 64 36; 83 341 64 37

 

  1. POLSKI ZWIĄZEK GŁUCHYCH. SPECJALISTYCZNY OŚRODEK DIAGNOZY I REHABILITACJI DZIECI I MŁODZIEŻY Z WADĄ SŁUCHU

UL. KĄPIELOWA 9

21 – 500 BIAŁA PODLASKA

TEL. 83 342 58 53

 

  1. GABINET LOGOPEDYCZNY KATARZYNA KUZIOŁA

UL. MICKIEWICZA 6

21 – 500 BIAŁA PODLASKA

TEL. 83 343 14 30

 

  1. NZOZ SPECJALISTYCZNA PORADNIA REHABILITACJI KOMPLEKSOWEJ

UL. WARSZAWSKA 14

21 – 500 BIAŁA PODLASKA

TEL. 83 343 27 18

 

  1. POWIATOWA PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W BIAŁEJ PODLASKIEJ

UL. WARSZAWSKA 12C

21-500 BIAŁA PODLASKA

TEL.: 83-343-31-23

 

  1. ARTICULA - PRYWATNY GABINET LOGOPEDYCZNY

UL. TEREBELSKA 67B

21 – 500 BIAŁA PODLASKA

TEL.: 531 532 144

 

 

 

 

 

 

 

Badania słuchu

 

  1. SŁUCHMED

UL. WARSZAWSKA 14, P. 203, 2O4

21 – 500 BIAŁA PODLASKA

TEL. 83 342 14 41

 

  1. PORADNIA AUDIOLOGICZNA

WOJEWÓDZKI SZPITAL SPECJALISTYCZNY

UL. TEREBELSKA 57

21 – 500 BIAŁA PODLASKA

TEL. 83 342 82 68

 

 

Laryngolog

 

  1. WOJEWÓDZKI SZPITAL SPECJALISTYCZNY W BIAŁEJ PODLASKIEJ

UL. TEREBELSKA 57-65

21-500 BIAŁA PODLASKA

TEL.:83 342 85 84

 

  1. NZOZ LARYNGOLOG

UL. WARSZAWSKA 14

21-500 BIAŁA PODLASKA

TEL.:83 342 86 05

 

  1. GRUPOWA PRAKTYKA LEKARSKA U. M. BIELECCY

UL. KSIĘCIA WITOLDA 21F

21-500 BIAŁA PODLASKA

TEL.: 83 342 81 45

 

  1. NZOZ PRZYCHODNIA KOLEJOWA JERZY SZCZYGIELSKI

UL. KOŚCIUSZKI 16

21-500 BIAŁA PODLASKA

TEL.: 83 343 81 61

 

 

Ideą, przyświecającą powstaniu poniższego zbioru,

jest stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy dzieci poprzez

usprawnianie aparatu artykulacyjnego, ćwiczenia słuchowe

oraz ćwiczenie prawidłowego toru oddechowego.

 

 

 

 

 

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

 

Prawidłowa realizacja wszystkich głosek systemu językowego uwarunkowana jest sprawnym funkcjonowaniem układu artykulacyjnego. Wymawianie głosek oraz ich wyrazistość wiąże się z zaangażowaniem różnych części narządów mowy i pracy różnych mięśni.

Duża liczba występujących wad wymowy wynika z obniżonej sprawności narządów artykulacyjnych. Zdarza się, że bezpośrednią przyczyną zaburzenia są nieprawidłowości w budowie aparatu mownego, tj krótkie wędzidełko, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich przypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy.

Aparat artykulacyjny trzeba tak ćwiczyć, aby wypracować zręczne i celowe ruchy języka, warg, podniebienia. Dziecko musi mieć wyczucie danego ruchu i położenia poszczególnych narządów mowy. Gimnastyka usprawniająca narządy artykulacyjne pomaga w usuwaniu wad wymowy, a u osób nie mających zaburzeń z nadawaniem a wypowiedzi, doskonali sprawność mięśni, od których zależą ruchy narządów mowy. W przypadku kiedy dziecko nie mówi, przystępując do ćwiczeń stymulujących rozwój mowy, na pierwszym miejscu stawia się usprawnienie motoryki narządów artykulacyjnych. Wargi, język, podniebienie miękkie, szczęka dolna oraz mięśnie zwierające pierścienia gardłowego należy przygotować do wykonywania ruchów potrzebnych w czasie mówienia.

 

ĆWICZENIA WARG I POLICZKÓW

  • oblizywanie się jak kotki

  • nagryzanie warg zębami (tak jakby to była guma do żucia)

  • „chowanie” warg do wewnątrz

  • robienie dzióbka

  • przesyłanie całusków

  • rozciąganie warg w szerokim uśmiechu

  • motorek (wprawiamy wargi w drgania)

  • wysuwanie i spłaszczanie warg złączonych

  • zakładanie wargi dolnej na górną i górnej na dolną

  • chwytanie dolnymi zębami wargi górnej

  • chwytanie górnymi zębami wargi dolnej

  • ssanie wargi dolnej, następnie górnej

  • cmokanie

  • parskanie

  • dmuchanie przez wargi w kształcie dzióbka, bokiem, z zębami górnymi na dolnej wardze

  • wciąganie policzków do jamy ustnej

  • nadymanie policzków (ćwiczenie można rozpocząć od puszczania baniek, zdmuchiwania płomienia świecy przy zwiększanej stopniowo odległości, nadmuchiwania balonów)

  • nadmuchiwanie policzków z uwalnianiem nagromadzonego powietrza w jamie ustnej

  • nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza z jednej strony jamy ustnej na drugą, wargi pozostają zamknięte

  • zaokrąglanie i spłaszczanie warg przy zwartych szczękach

  • przy zaciśniętych zębach rozwieranie i zwieranie warg

  • przy lekko zwartych szczękach naciskanie palcami na kąciki ust w kierunku środka szpary ust, pod naciskiem wargi wysuwają się do przodu i uwypuklają się do góry i do dołu w kształcie łuków; przy tym układzie, nie zwalniając ucisku zewrzeć wargi

  • utrzymywanie wargami lizaka lub rurki, wdech i wydech kącikami ust

  • utrzymywanie ołówka między wargami

  • utrzymywanie kawałka kartki między wargami, następnie wyciąganie jej

  • dmuchanie na płomień świecy, wacik, kulkę z papieru

  • górne siekacze oprzeć na wardze dolnej, górna warga jest lekko uniesiona (jak do głoski 'w, f'), wdychanie i wydychanie powietrza przez szczelinę wargowo - zębową

  • zbliżanie do siebie kącików ust (jak przy wymowie 'u')

  • oddalanie od siebie kącików ust (jak przy wymowie 'i')

  • wymawianie na przemian a- o przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej

  • przesadna artykulacja głosek a- i- o- e- u- y

  • łączenie samogłosek w pary (a – o, u – i, e – y, a – i, a – u, 0 i, u – a, itd.), ćwiczenie najpierw wykonujemy w wolnym tempie, następnie stopniowo przyśpieszamy

  • powtarzanie samogłosek przy zwartych szczękach

  • powtarzanie ciągu samogłosek w różnych kombinacjach, np.:

u- a- i- o- y ,

o- a- y- i -u ,

y- i- o- a- u ,

u -i- y- a- o

  • masowanie warg

  • naśladujemy minki, gdy jesteśmy:

weseli - płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki,

smutni - robimy podkówkę z warg,

obrażeni - wargi nadęte,

zdenerwowani - wargi wąskie

  • zły pies: naśladujemy złego psa, unosimy górną wargę, pokazujemy zęby

  • gorąca zupa: pokazanie jak chłodzimy gorącą zupę

  • rybka: pokazujemy jaki pyszczek ma rybka, wysuwamy wargi do przodu i rozszerzamy na końcu

  • nadymanie policzków – „ gruby miś”

  • wciąganie policzków – „ chudy zajączek”

  • nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza

  • naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”

  • nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę

 

ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO

  • szerokie otwieranie i zamykanie buzi

  • naśladowanie ziewania przy opuszczonej szczęce dolnej, język leży na dnie jamy ustnej

  • kaszlanie z wysuniętym językiem

  • płukanie gardła ciepłą wodą

  • chrapanie na wdechu i wydechu

  • głębokie oddychanie przez jamę ustną przy zaciśniętych nozdrzach i przez nos przy zamkniętych ustach

  • wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami: ga, go, gu, ge, gą, gę, ka, ko, ku, ke, kę, ką

  • zabawa języczek wędrowniczek:

  • Chory Tomek, który bardzo źle się czuł i zachorował. Chłopiec był kapryśny, nie chciał jeść, był senny i bardzo kaszlał (naśladowanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej, kaszel z językiem daleko wysuniętym do przodu). Mamusia wezwała pogotowie (eo, eo, au, au,). Przyjechała pani doktor i zaleciła Tomkowi # płukanie gardła, połykanie pastylek, picie syropu (naśladowanie tych czynności) oraz inhalacje (zaciskanie na przemian dziurki nosa i oddychanie wolno). Chłopiec bardzo zmęczony, ziewa i zasypia. Podczas spania chrapie (na wdechu i wydechu)

  • nadmuchiwanie baloników

  • puszczanie baniek mydlanych ( kto więcej puści baniek?, komu uda się zrobić największą?)

  • echo: powtarzanie sylab: ka, ko, ke, ku, ak, ok., oke, uku, oko, ga, go, ge, gu, aga, ogo, ege, ugu

 

ĆWICZENIA SZCZĘKI DOLNEJ

  • opuszczanie i unoszenie szczęki dolnej

  • ruchy szczęki dolnej w prawo i lewo, z wyraźnym zaznaczeniem pozycji środkowej - ćwiczenie wykonuje się na cztery fazy: wychylenie w prawo, powrót do pozycji środkowej, wychylenie w lewo, powrót do pozycji środkowej,

  • naśladowanie otwierania szeroko buzi jak podczas ziewania

  • chwytanie górnej wargi dolnymi zębami

  • wymawianie szerokiego 'a' i przechodzenie do wymawiania 'a' połączonego z głoską 's'

  • wąchanie kwiatów: duży wdech nosem i wydech ustami z jednoczesnym wymawianiem głoski aa (jako zachwyt), oo (zdziwienie)

 

 

 

 

ĆWICZENIA SŁUCHOWE

 

Ćwiczenia słuchowe mają służyć:

  • Sprawnemu rozpoznawaniu głosek

  • Różnicowaniu głosek

  • Wyrobieniu sprawności całościowego słuchowego ujmowania wyrazu i zdania

  • Kształceniu pamięci słuchowej

  • Dostrzeganiu cech prozodycznych wypowiedzi (tj akcent, intonacja, natężenie głosu)

 

 

Przykłady ćwiczeń usprawniających analizator słuchowy dla dzieci młodszych

 

  • Co słyszę?” –dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy

     

  • „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. - - Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci

     

  • Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.

     

  • Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno)

     

  • Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika

     

  • Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt

     

  • Rozróżnianie odgłosów pojazdów

     

  • Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych

     

  • Rozpoznawanie odgłosów z otoczenia i ich naśladowanie

     

  • Rozpoznawanie osób na podstawie barwy głosu

     

  • Rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez instrumenty

     

  • Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.

     

  • W słoikach umieszczamy różne rzeczy, np.: piasek, ryż, gwoździe, groch, płatki, połamany makaron, itp. i prosimy dziecko o nazwanieZabawa w głuchy telefon

  • Nauka na pamięć wierszyków, wyliczanek, piosenek

 

 

Przykłady ćwiczeń usprawniających analizator słuchowy dla dzieci starszych:

 

  • Słuchanie bajek, opowiadań, wierszyków i zagadek

  • Układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie, opisywanie obrazków

  • Kończenie zdań

  • Wymyślanie zakończenia opowiadań, bajek

  • Nauka na pamięć wierszyków, wyliczanek, piosenek

  • Wyszukiwanie rymów do podanych wyrazów

  • Powtarzanie ciągów wyrazów

  • Różnicowanie wyrazów o podobnym brzmieniu - paronimów (babka – papka, góry – kury, domek – Tomek)

  • Układanie zdań z wybranymi wyrazami

  • Tworzenie wyrazów rozpoczynających się daną głoską

  • Tworzenie wyrazów rozpoczynających się daną sylabą

  • Segregowanie obrazków według np.: pierwszych głosek

  • Graficzne przedstawianie układów dźwięków

  • Dobieranie układów przestrzennych do usłyszanych rytmów

  • Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej

  • Dzielenie na sylaby imion dzieci

  • Wyszukiwanie wyrazów dwu- i trzysylabowych

  • Podawanie jak największej ilości wyrazów zaczynających się, kończących lub posiadających określoną głoskę

  • Wybieranie obrazków ze słowami zawierającymi daną głoskę

  • Wyszukiwanie wyrazu w innym (kolekcja, sklep, ulica, maskotka, Malwina, malina, unikalne, nalepka, maszyna, klaser)

  • Czy taki wyraz istnieje czy sobie go wymyśliłam, np.: sala, mata, zata, leta,

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE

 

Oddychanie jest niezbędną czynnością fizjologiczną. Prawidłowe oddychanie jest warunkiem poprawnej wymowy. Główne nieprawidłowości w procesie oddychania to:

- oddychanie przez usta zamiast przez nos,

- krótka faza wydechu,

- mówienie na wdechu

- nierównomierna siła wydechu w trakcie budowania wypowiedzi ustnych,

- nieekonomiczne zużywanie powietrza w czasie mówienia.

 

Cele ćwiczeń oddechowych:

- zwiększenie pojemności płuc,

- wzmocnienie mięśni oddechowych

- pogłębienie oddechu,

- wydłużenie fazy wydechowej,

- nabycie umiejętności różnicowania fazy wydechowej i wdechowej,

- wyrobienie nawyku oddychania nosem,

- synchronizacja rytmu oddychania i struktury wypowiedzi

 

 

  • wdech nosem, wydech buzią

  • unoszenie rąk podczas wdechu, spokojne opuszczanie rąk podczas wydechu

  • wykonywanie wdechu i zdmuchiwanie świeczki na wydechu

  • wykonanie wydechu wymawiając s-s-s z jednakową głośnością

  • chuchanie na szybę lub lusterko

  • dmuchanie na płomień świeczki, piłeczkę pingpongową, piórko, kłębuszki waty zawieszony na sznureczku, wiatraczek

  • łódź podwodna: dmuchamy przez słomkę do kubeczka z wodą

  • wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę

  • nadmuchiwanie balonów

  • wyścigi piłeczek: dmuchanie na piłeczki pingpongowe

  • chłodzenie gorącej zupy – dmuchanie ciągłym strumieniem

  • zdmuchiwanie mlecza– długo, aż spadną wszystkie nasionka

  • chuchanie na zmarznięte ręce

  • dmuchanie na piórko żeby nie spadło

  • wyścigi chrupek: dmuchanie w parach

  • dmuchanie przez słomkę na kulki/ ryż/ płatki nasypane do talerza

  • rozdmuchiwanie farby przez rurkę

  • łapanie kulek czekoladowych (lub jakichkolwiek innych płatków) słomką i wrzucanie do miseczki

  • naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz

  • naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”

  • naśladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu

  • liczenie na jednym wydechu

  • powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych

  • powtarzanie zdań szeptem

  • naśladowanie śmiechu różnych osób:

- staruszki: che- che- che

- kobiety – wesołe cha- cha- cha

- mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho

- dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.